En anteckningsbok med två pennor. Samt tre ihopvikta papper med olika affärsidéer.

Det innehåller en bra affärsidé

Fler och fler människor vill starta ett eget företag. Om du också har en ambition om att göra det behöver du först och främst en affärsidé. Utan en affärsidé finns det ingen tydlig bild av verksamhetens syfte. Därför är det viktigt att lägga ner tid på att hitta en bra idé som även har en plats på marknaden. 

*Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar för BookBeat

Vad är en affärsidé ?

En affärsidé kan ses som grundpelaren i ett företag. Det är den som utgör hur, varför, vem och när din verksamhet är aktuell och uppfyller ett behov på marknaden. Idén ska besvara frågor om verksamhetens syfte och hur den kan uppfylla en efterfrågan på marknaden. Eller hur idén kan skapa en efterfrågan och därmed generera omsättning. 

Använd en beprövad idé

En bra affärsidé behöver inte vara en helt ny uppfinning eller något helt nytt. Utan det kan istället fungera med att använda en redan beprövad affärsidé. Men genom att istället hitta en egen ny lucka på marknaden. Eller vidareutveckla den “gamla” affärsidén till exempelvis en mer modern lösning. Fördelen med beprövade affärsidéer är att det redan finns en målgrupp från grunden och som söker en lösning på ett problem. Det ger dig mer möjlighet att utveckla din specifika lösning, idé och skapa nya innovativa lösningar för ett särskilt problem.

Om du däremot har en helt ny affärsidé bör du absolut testa den. Dock kan det ta längre tid eftersom att du behöver göra allt från grunden. Med grunden innebär att du bland annat behöver skapa en efterfrågan, efterlysa ett behov, hitta en målgrupp, se över finansiella förutsättningar och utveckla idén till en verksamhet. 

Lästips: 10 misstag att undvika för att bli framgånsgrik

En bra affärsidé bör innehålla:

  • Ett område där det finns konkurrens men med en lucka på marknaden 
  • Det du är bra på och har kompetens inom
  • En tydlig målgrupp
  • Möjligheter att skapa tillväxt i bolaget
  • Ett behov för att exempelvis lösa en målgrupps problem 
  • Något som du mår bra av att göra

Boktips inom framgång och företagande

  • Framgångsboken – Alexander Pärleros
  • Think and Grow Rich – Napoleon Hill

Börja att antingen läsa eller lyssna på böckerna här. (annonslänk)

Gör något unik med ett beprövat koncept

Du behöver inte komma på en helt unik affärsidé som inte redan finns. Samt behöver du inte heller fundera ut något revolutionerande som vore bra men som inte finns ännu. Det räcker istället med att kolla dig runt i din omgivning för att hitta en bra idé. Det kan vara så att du märker att det inte finns någon foodtruck i din stad, perfekt affärsidé att börja med. Det är ingen ny idé men den fyller en plats på marknaden. 

För att lyckas med en redan beprövad affärsidé är det viktigt att göra den unik. Om du startar något som redan finns så blir det svårt att konkurrera med övriga verksamheter. Därför är det viktigt att göra något unikt. Något som skiljer din verksamhet från andra inom samma område. Om din affärsidé är att skapa en foodtruck, skulle din unika idé kunna vara att sälja stadens mest prisvärda hamburgare eller endast vegetariska hamburgare. En affärsidé är viktigt men glöm inte att ta steget ifrån en idé till verklighet. Tro på dig själv, lär dig av dina misstag och ha roligt under resans gång.

*Artikeln uppdaterades senast: 14 November 2024

Similar Posts