Skapa en affärsmodell – steg för steg
Grunden i en verksamhet är att veta hur intäkterna kommer in. Intäkterna har huvudfokus eftersom att det driver utvecklingen och skapar tillväxt. För att uppnå målet med att skapa intäkter behöver du också veta hur du ska lyckas med det. Genom att skapa en affärsmodell lägger du grunden för företagets viktigaste pusselbitar. Affärsmodellen kan du se som ett facit på hur du ska lyckas uppnå företagets mål och visioner.
*Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar för Kortio
Vad är en affärsmodell ?
För att kunna starta företag är det mycket att göra samt saker som ska falla på plats. En idé kan vara starten på något stort och framgångsrikt. Det är både spännande och utmanande att utveckla en ny verksamhet. Det är en resa som innebär både uppgång och nedgång. I början av ett nytt företag är motivationen hög, idéerna självklara och visionerna tydliga. Men för att ge företaget de bästa förutsättningarna behöver det finnas en affärsmodell.
En affärsmodell fungerar som ett facit på hur verksamheten ska kunna vara lönsam och fungera. Affärsmodellen är kärnan i verksamheten och därmed inkluderad i allt som berör företaget. Det är viktigt att lägga ner tid på att göra en bra och tydlig affärsmodell eftersom att den är grunden för företagets processer. En affärsmodell kan brytas ner i tre mindre modeller, dessa är beroende av varandra för att företaget ska kunna generera intäkter. Våga testa dig fram när du ska göra en modell och ha i åtanke att det är en viktig process för företagets intäkter. Med andra ord är den avgörande för att kunna skapa en lönsam verksamhet med tydliga processer.
När du gör en affärsmodell ska du inkludera:
- Hur företaget kommer att generera intäkter
- Hur produkter och tjänster produceras
- Hur produkter eller tjänsten blir tillgängligt för kunder/köpare
Börja använd ett företagskort
Börja använd ett bra företagskort för att optimera din tid och minska det administrativa arbetet i företaget. Genom att använda ett kort för alla inköp, samlas alla transaktioner på en gemensam faktura. Samt blir det mindre administrativt för verksamheten och istället mer tid att spendera på företaget. Du behöver bara betala en kreditfaktura varje månad för de inköp som skett med företagskortet. Med ett kort slipper du pappersarbete eftersom allt sker med kortet. Dessutom får du en bättre överblick av ekonomin eftersom att allt finns samlat digitalt.
Mynt är ett fördelaktigt företagskort som erbjuder upp till 20 extra kort helt kostnadsfritt med planen Mynt Essentials. Dessutom finns det möjlighet att få 10 virtuella kort, totalt går det att få 30 kort sammanlagt utan någon extra avgift. Det som utmärker mynt är att det underlättar ert administrativa arbete. Alla transaktioner bokförs och registreras automatiskt samt registreras alla utgifter i deras app. Spara tid på det administrativa och gör det enkelt genom att använda Mynt:s företagskort.
Underlätta det administrativa i företaget och ansök till Mynt:s företagskort
Tips på affärsmodeller som du kan testa:
- Franchise
- Print on demand
- Delningsekonomi
Lästips: 30 affärsidéer att satsa på 2024
9 viktiga faktorer för en affärsmodell
Business Model Canvas, vars förkortning är BMC, är ett vanligt förekommande verktyg förknippat med affärsmodeller. BMC är en mall med nio olika faktorer som alla är av yttersta betydelse för affärsmodellen. De kan liknas med nio olika byggstenar men där alla är beroende av varandra för att kunna skapa en bra affärsmodell. Det är ett bra verktyg att använda för att kunna skapa en affärsmodell som besvarar verksamhets viktiga frågeställningar.
I Business Model Canvas ingår:
1. Kundrelationer – Vilken eller vilka relationer vill du bygga med dina kundsegment ?
2. Värdeerbjudande – Hitta din målgrupp genom att identifiera vem du skapar ett värde för. Hur ska du skapa ett värde för dina kunder ?
3. Intäktsflöden – Vilka intäkter kommer du att ha och hur ska du uppnå de
4. Kostnader – Vilka kostnader kommer du att ha ?
5. Kanaler – Hur du når din målgrupp samt kunder
6. Nyckelresurser – Vad behöver du ha för att kunna skapa ett värdeerbjudande. Vilka resurser kommer vara nyckelfaktorer ?
7. Kundsegment – Utan kunder blir det inga intäkter. Därför behöver du identifiera vilka dina kunder är, vilket värde skapar du till dem samt vilka som är dina viktigaste kunder.
8. Nyckelaktiviteter – Vilka aktiviteter är avgörande för att du ska lyckas skapa värde för dina kunder ?
9. Nyckelpartners – Vilka är dina viktigaste partners och vad utmärker dem ?
När du har skapat din affärsmodell har du också ett recept på hur verksamheten ska kunna uppnå intäkter och utvecklas. Efter att ha gjort en modell, kan den lätt bli bortglömd. Men försök att ha den nära till hands antingen digitalt eller fysiskt och använd den i den dagliga verksamheten. Den besvarar verksamhetens huvudområden som ska vara nycklarna för utveckling och intäkter.
*Artikeln uppdaterades senast: 14 November 2024